Cardinal Theme

ارزیابی عملکرد دانشگاه علم و فرهنگ با استفاده از کارت ارزیابی متوازن (مورد مطالعه: دانشکده علوم انسانی)

موسسات آموزش عالی در جهان امروز به آرامی به موسساتی که بیش از پیش با محرکه های بازار رقابتی و الزامات بازرگانی و اقتصادی هدایت می¬شوند، تبدیل شده و از هویت دولتی خود فاصله گرفته اند. این موسسات برای حفظ بقای خود درصدد رقابت نیازمند ارزیابی عملکرد خود در تمامی جوانب می¬باشند. در این راستا مدل کارت ارزیابی متوازن یکی از رویکردهای است که برای آسیب‌شناسی و ارزیابی عملکرد موسسات آموزش عالی و دانشگاه‌ها به کار گرفته می‌شود. هدف: هدف از انجام این تحقیق، ارزیابی عملکرد دانشگاه علم و فرهنگ با استفاده از چهار منظر کارت ارزیابی متوازن است که به¬صورت موردی برای دانشکده علوم انسانی دانشگاه علم و فرهنگ انجام شده است. روش: این پژوهش با توجه به هدف، از نوع کاربردی است و از نظر چگونگی بدست آوردن داده¬های مورد نیاز از جمله تحقیقات توصیفی- پیمایشی می¬باشد. برای جمع¬آوری داده¬ها و اطلاعات از دو روش کتابخانه¬ای و میدانی استفاده شد. در بخش ادبیات نظری و پیشینه تجربی، از مطالعات کتابخانه¬ای استفاده گردید. همچنین، به منظور جمع¬آوری داده¬ها از ابزار پرسشنامه استفاده ¬شد. در این پژوهش به دلیل اهمیت و حساسیت موضوع پژوهش، جامعه¬آماری را اعضای هیأت علمی دانشگاه درنظر گرفته و در مجموع نظرات 20 نفر از اعضای هیأت علمی دانشکده علوم انسانی بررسی شد. داده¬های جمع¬آوری شده با استفاده از آزمون های آلفای کرونباخ و تحلیل عاملی تأییدی مورد سنجش قرار گرفتند. یافته¬ها: یافته پژوهش نشان می¬دهد 35 معیار از 40 معیار ارزیابی عملکرد مورد بررسی، معنادار بوده¬اند و این نشان¬دهندة عملکرد مطلوب و متوازن دانشکده علوم انسانی در راستای اهداف ترسیم شده در برنامه راهبردی دانشگاه علم و فرهنگ (1397-1402) است. نتایج: شناسایی و اولویت¬بندی شاخص¬های کلیدی ارزیابی عملکرد باعث شناخت بیشتر از وضعیت موجود و آگاهی از میزان تحقق هدف¬ها و رسالت¬های سازمان می شود، همچنین می¬تواند زمینه را برای مدیران راهبری و اجرایی دانشگاه به منظور برنامه¬ریزی¬های اثربخش آتی فراهم سازد. واژه¬های کلیدی: ارزیابی عملکرد، کارت ارزیابی متوازن، دانشگاه علم و فرهنگ


امیر محمدی
سمانه آقاکاظم شیرازی


کارشناسی ارشد